Auteur'S Blog Over Financiële En Zakelijke

Hoe u een boekrecensent krijgt

• 01

Ten eerste, doe alsof een boekrecensent: bekijk boeken, VEEL

vrouw voor planken van boeken

Het zijn van een betaalde boekrecensent klinkt waarschijnlijk als een plum job voor veel schrijvers, die over het algemeen houden van lezen net zo veel als schrijven. Ondanks dit, het is zeker geen pijpdroom. Serieus, ik ben een echt persoon, en ik doe het elke dag. Er is inderdaad betaald werk beschikbaar voor boekrecensenten.

De eerste stap is om alleen boeken te verkrijgen (op eigen kosten) en recensies te publiceren op open platforms zoals Goodreads of Amazon.

Dit helpt de schrijver op verschillende manieren. Ten eerste houdt het je op de hoogte van de recente releases in je interessegebieden en genres. Dit is belangrijk omdat bij het beoordelen de nadruk ligt op recente releases (met een paar uitzonderingen). Het leert je ook het proces van het schrijven van een boekbespreking. Samenwerken met andere schrijvers, recensenten en lezers zal helpen om je proza ​​vorm te geven. U krijgt ook de kans om hun beoordelingsstijlen te bekijken. Als laatste kun je beginnen met het ontwikkelen van een aanhang van fans die je beoordelingen en schrijfstijl waarderen. Hieruit bouw je je publiek voor latere inspanningen.

• 02

Ontwikkel uw eigen boekrecensie-uitverkoop

vrouw die in dagboek schrijft

Zodra u boeken doorneemt, moet u een site of niche ontwikkelen waar u uw werk zelf kunt publiceren, zoals een fanpagina of een blog. Het helpt je te vestigen als een expert en legt de focus op jou als recensent / merk, in tegenstelling tot Amazon-recensies, die mensen mogelijk niet zo vaak associëren met de recensie-auteurs. Het dient ook om je proza ​​/ schrijven te verzamelen in een gebied / profiel, dat je later kunt gebruiken als bewijs van je mooie prozastijl en sprankelende kritiek van de recensent.

Op dit moment betaalt u nog steeds over het algemeen de kosten van de boeken zelf. Er zijn echter platforms en sites zoals BookSneeze, die gratis boeken aan sommige bloggers geeft in ruil voor gepubliceerde beoordelingen.

We raden u aan een boekrecensieblog te starten, omdat u de volledige controle heeft en mogelijk zelfs inkomsten kunt genereren met de site en al veel eerder betaalt voor uw beoordelingen. Je kunt dan ook je blog / site openen voor auteurs die recensies zoeken of blogtours maken. Het kan betekenen dat u uw boeken vervolgens gratis van de auteur / uitgevers ontvangt. Het betekent ook dat je bekend zult zijn met gloednieuwe releases, die misschien nog niet eens beschikbaar zijn voor het publiek. Nogmaals, dit zal dienen om je te onderstrepen als een expert. Een andere bonus is dat je begint relaties op te bouwen met die auteurs / uitgevers.

Vaak zijn de boeken die u ontvangt van deze relaties en van plaatsen zoals BookSneeze Advanced Readers Copies. Het is een "ruwe schets" van het boek dat is geproduceerd voor de eerste lezers en recensenten. Deze ARC's kosten minder om te produceren en kunnen vroegtijdig worden verzonden, zelfs als het definitieve boek niet volledig is voltooid. ARC's kunnen ook niet worden verkocht / doorverkocht op Amazon.com. Het helpt de nieuwe releases onder controle te houden en houdt de winst bij de uitgever!

Als je op dit punt een relatie met een uitgever kunt cultiveren, heb je misschien het geluk dat je op de marketing- / publiciteitslijst staat. Het betekent dat ze u e-mails of catalogi sturen waarin u wordt gevraagd naar welke van hun nieuwe releases u een kopie wilt. Wat een boekliefhebbers dromen!

• 03

Verzamel uw documenten samen

Vrouw die op laptop typen

Het is nu bijna tijd om die betaalde kansen na te jagen. Maar je moet je voorbereiden! Verzamel uw beste beoordelingen - die waarin uw proza ​​gewoon vloeit en uw passie is duidelijk. Formatteer ze op aantrekkelijke wijze en sla ze op als een PDF. Als deze specifieke beoordeling op een site staat, sla dan ook de URL op, want sommige boekbesprekende taken vragen om koppelingen.

Maak vervolgens een cv waarin je je eerst concentreert op je boek met beoordelingen en vaardigheden, en ten tweede op je andere schrijfcredits en vaardigheden. Ja, het is waar, sommige winkels die in de positie zijn om boekrecensenten te betalen, kunnen een traditioneel CV aanvragen. Ze zijn echter niet op zoek naar een lijst met alle vacatures die u in de afgelopen 5 tot 10 jaar hebt gehad. Ze zijn op zoek naar bewijs van je schrijf- / beoordelingsvermogen.

Uw laatste document is een begeleidende brief. Het is meestal de tekst van een e-mail die reageert op openstaande vacatures / projecten. Stel een eenvoudige begeleidende brief samen voor een algemene boekrecensiepositie en leid die vervolgens voor elk potentieel project.

• 04

Streven naar betaalde boekrecensies banen / projecten

Vrouw die in notitieboekje schrijft dat door bloemen wordt omringd

Het is tijd om wat deeg te maken. Zelfs als u hoopt zich te kunnen concentreren op het beoordelen van specifieke tijdschriften of het beoordelen van een bepaalde leider in de branche, raden we u aan uw inloggegevens op te bouwen en uzelf wat geld aan te moedigen door wat betaald werk te krijgen.

Zoek naar specifieke freelance schrijfopdrachten die om boekrecensenten vragen. Ja, er zijn hier en daar een paar. We komen dit verzoek ten minste één keer per maand tegen via mijn bestaande lijsten met freelance schrijfopdrachten. Als je een kans vindt die je wilt opnemen, reageer dan specifiek (pas je sollicitatiebrief aan) en snel (deze jongens worden snel onder water gezet). Wees niet ontmoedigd als u geen reactie krijgt. Het is een volumegame. Wanneer iemand zo'n aantrekkelijk beroep uitoefent op het WWW, hebben ze waarschijnlijk het zwerfafval. Blijf proberen.

Je kunt op deze manier een aantal vaste klanten oppikken, wat altijd goed is, want hey, je hebt je doel bereikt! U bent nu een recensent boekrecensent! (Maar lees hoe dan ook.)

Over het algemeen hebben deze bedrijven, sites of publicaties een relatie met de uitgever, dus u ontvangt waarschijnlijk het revisiekopie van uw nieuwe klant. Het kan echter variëren.

Een kanttekening hier. Er zijn vaak auteurs of bedrijven die beoordelaars betalen voor positief beoordelingen. Het is een ethische overweging voor u als u wilt doorgaan en wordt geaccepteerd op het gebied van boekherziening. Over het algemeen wordt van een beoordelaar een onpartijdige bron verwacht.

• 05

Pitch naar tijdschriften, tijdschriften en kranten

Man leesboek met koffie

Nu u een gevestigde boekrecensent bent met een paar (betaalde) clips in uw portfolio, zou het volgende niveau kunnen zijn dat uw beoordelingen in publicaties worden geplaatst, zowel in gedrukte vorm als online. Het zou u een breder publiek kunnen opleveren, en bepaalde publicaties brengen u als crediteur / recensent in gevaar. Ook kunnen gedrukte publicaties een beetje beter betalen. Als ik 'publicaties' zeg, neem ik de grote jongens hier op: de boeklijst van de ALA, de recensies van Kirkus en de week van de uitgever. Natuurlijk wilt u wellicht kleiner beginnen, bijvoorbeeld met een regionale lap, en opbouwen voor de krachtspelers, toch?

Vervolgens wilt u tijdschriften doorzoeken. Er kan een beetje afwisseling zijn. Sommige editors willen bijvoorbeeld de beoordeling in totaal zien, in tegenstelling tot toon- of vraagbrieven. Sommigen kunnen je als een doorlopende potentiële recensent noemen, één in een pool en je af en toe boeken sturen die overeenkomen met je vermelde interesses of expertisegebieden. Sommigen kunnen naar u toe komen met potentiële titels, terwijl anderen u titels kunnen laten pitchen die u denkt dat hun lezerspubliek zou willen.

Het vinden van verkooppunten die boekrecensies accepteren is vergelijkbaar met het vinden van tijdschriften om uw andere geschreven werk te publiceren: begin met de Writers Market of bezoek de website van het tijdschrift.

• 06

Blijf actueel en krijg een opleiding

Mensenlezing op tablet in woonkamer

Behoud uw status als een betaalde, professionele boekrecensent door actueel en relevant te blijven in het veld. Blijf op de hoogte van nieuwe releases, met name die in uw favoriete genres. Bovendien hebben de meeste grote boekenwebsites zoals Amazon en Barnes en Noble hoofdstukken met betrekking tot aankomende releases. Het volgen van uitgevers op Twitter of het aanmelden voor hun marketingmails kan ook leiden tot insiders.

Overweeg daarnaast om lid te worden van de National Book Critics Circle, een professionele vereniging voor boekrecensenten. Ze bieden onderwijs- en netwerkbronnen voor recensenten, samen met bijgewerkte overzichten van potentiële verkooppunten. Vraagt ​​u zich af waarom deze aanbeveling aan het einde van uw proces ligt? Het komt omdat de NBCC openstaat voor professionele beoordelaars die gepubliceerde beoordelingsfragmenten kunnen weergeven. Nu, dat is een geweldige club om toe te treden!

• Video Van De Auteur: Schrijfvaardigheid deel 3: uiteenzetting, beschouwing, recensie en betoog